Tesla-taks op elektrische auto's in 2019: hogere bijtelling


Tesla-taks op elektrische auto's in 2019: hogere bijtelling | Mediafuze

In 2019 komt er een nieuwe belasting bij, de Tesla-taks. De Tesla-taks houdt in dat een duurdere elektrische auto van de zaak ook betekent dat u meer inkomstenbelasting moet gaan betalen over de bijtelling van de auto. Niet omdat uw auto vervuilt, in tegendeel want u rijdt een nul-emissie auto, maar alleen omdat uw auto duurder is. Wie in 2018 nog een Tesla koopt, kan vijf jaar vooruit met een lagere belastingheffing. Wie wacht tot 2019 zal maandelijks veel meer belasting aan de Belastingdienst moeten afdragen. Hoe werkt deze Tesla-taks?

Een elektrische auto van de zaak

Een elektrische auto van de zaak kan een belangrijke bijdrage leveren aan het milieu, een betere luchtkwaliteit en een gezondere leefomgeving. Tegen die achtergrond is het ook wel logisch dat de overheid het gebruik van de elektrische auto ondersteunt en stimuleert. Tot 2018 hoefde de rijder van een elektrische met een privégebruik van meer dan 500 kilometer per kalenderjaar bij de belastingaangifte inkomstenbelasting geen bijtelling voor de auto op te voeren. Het tarief stond op nul procent. In 2018 werd de situatie al minder gunstig, omdat de bijtelling in 2018 werd verhoogd naar 4%. In 2019 komt daar de nieuwe Tesla-taks bij.

Wat is de Tesla-taks in 2019?

In 2019 gaat de overheid een stapje verder, de 4% bijtelling geldt alleen nog voor de auto's met een cataloguswaarde tot 50.000 euro. Wie een duurdere wagen rijdt, en een nieuwe Tesla is duurder, betaalt een gecombineerd belastingtarief. De bijtelling bestaat dan uit twee delen:

  • 4% tot 50.000 euro.
  • 22% over de cataloguswaarde die hoger is dan 50.000 euro.

De waarde van de auto is van belang, het is niet zo dat de Tesla-taks alleen voor Tesla's telt. Bovendien zal de Tesla model 3 goedkoper zijn, maar wie met een Tesla rijdt, rijdt meestal een duurdere auto. Vandaar in de volksmond de naam Tesla-taks.

Wat kost de Tesla-taks u meer?

Stel u koopt in 2019 een Tesla van 90.000 euro. Dan bedraagt uw bijtelling in 2018 10.800 euro. Stel u betaalt 52% inkomstenbelasting dan kost de auto u ruim 5.600 euro per jaar, 470 euro per maand. Koopt u in 2018 een nieuwe Tesla dan is de bijtelling 3.600 euro per jaar, tegen een belastingtarief van 52% betekent dit 1.870 euro aan inkomstenbelasting per jaar, 155 euro per maand:

Bijtelling Tesla van 90.000 euro in 2018 en 2019:

Taks 2018 2019
Bijtelling €3.600 €10.800
Inkomstenbelasting bij tarief van 52% €1.870 € 5.600

Kortom wie een fors inkomen heeft, maar energiezuinig rijdt zonder uitstoot, gaat bijna het dubbele meer aan inkomstenbelasting voor de auto van de zaak betalen. Hebt u een lager inkomen, dan neemt de bijtelling in 2019 nog steeds fors toe en stijgt de belastingafdracht, maar wel in iets mindere mate.

Een Tesla kopen in 2018

Nog in 2018 een Tesla kopen is fiscaal gezien goedkoper dan te wachten tot 2019. Een conventionele auto met eenzelfde cataloguswaarde zal overigens belastingtechnisch nog altijd een stuk duurder zijn, omdat dan over de gehele cataloguswaarde een bijtelling van 22% geldt. Het goedkoopste is een elektrische auto tot 50.000 euro.

De 1e tenaamstelling van de auto en de bijtelling

Maar er is nog meer aan de hand. Stel u hebt een auto zonder CO2-uitstoot met een eerste tenaamstelling in 2014 of met als datum 2013 en eerder. Ook dan krijgt u in 2019 met een nieuwe regel van bijtelling te maken. Is de wagen uit 2013 of eerder, dan is in 2019 al een termijn van 60 maanden (vijf jaar) verlopen. Voor de auto’s uit 2014 verloopt in de loop van 2019 de termijn van 60 maanden. Voor al deze auto's wordt de bijtelling nog hoger:

  • 7% tot een waarde van 50.000 euro.
  • 25% voor de waarde boven 50.000 euro.

Dat betekent automatisch dat de nieuwe belastingmaatregel met de Tesla-taks direct van invloed is op de tweedehands automarkt voor elektrische auto's in Nederland. De interesse voor een tweedehands Tesla zal afnemen waardoor de waarde zal dalen. Kopers zullen proberen af te dingen, terwijl verkopers uiteraard een zo hoog mogelijke verkoopprijs willen bedingen.

Conclusie nieuwe autobelasting op elektrische auto's

Een nieuwe dure elektrische auto van de zaak, wordt in 2019 fiscaal een stuk duurder. Dat kan een verschuiving betekenen naar de aanschaf van een goedkopere auto met nul CO2-uitstoot. Wie toch zakelijk een Tesla wil rijden, doet er goed aan om de wagen al in 2018 te leasen en niet te wachten tot 2019.


Tesla-taks op elektrische auto's in 2019: hogere bijtelling

Een elektrische auto van de zaak kan een belangrijke bijdrage leveren aan het milieu, een betere luchtkwaliteit en een gezondere leefomgeving. Tegen die achtergrond is het ook wel logisch dat de overheid het gebruik van de elektrische auto ondersteunt en stimuleert. Tot 2018 hoefde de rijder van een elektrische met een privégebruik van meer dan 500 kilometer per kalenderjaar bij de belastingaangifte inkomstenbelasting geen bijtelling voor de auto op te voeren. Het tarief stond op nul procent. In 2018 werd de situatie al minder gunstig, omdat de bijtelling in 2018 werd verhoogd naar 4%. In 2019 komt daar de nieuwe Tesla-taks bij.

Lees meer »

Inkomstenbelasting 2016 & belastingtarieven en schijven

Wat zijn de tarieven inkomstenbelasting 2016, ook 65+, de heffingskortingen, de belastingtarieven en belastingschijven 2016, op welke heffingskortingen hebt u in 2016 recht? Het belastingstelsel zal door Staatssecretaris Wiebes worden herzien, maar nog niet in 2016 (belastinghervorming rapport Van Dijkhuizen). Hoe ziet in 2016 de eerste schijf eruit, de maximale algemene heffingskorting die sneller wordt afgebouwd en inkomensafhankelijk is, de arbeidskorting? Wat zijn de fiscale voordelen nog voor ouderen, nu de ouderentoeslag verdwijnt en de ouderenkorting wordt verlaagd. Hoeveel loonbelasting gaat een werkende betalen in 2016 volgens de Miljoenennota 2016?

Lees meer »

Toptarief 2018, 2019: loonbelasting en inkomstenbelasting

Het toptarief 2018 en 2019 voor de loonbelasting en inkomstenbelasting bedraagt bijna 52% en zou bij de belastingherziening (nieuw belastingstelsel Rutte 3) kunnen dalen naar 49,5% in 2021. Met de juiste aftrekposten kunt u de werkelijk te betalen inkomstenbelasting verlagen, maar de fiscale bijtellingen (huurwaardeforfait, bijtelling auto) en lastenverzwaringen (afschaffen Wet Hillen, hogere energiebelasting) zullen uw lasten ook weer verhogen. De vermogensbelasting kent een toename in het toptarief. Wat schiet u er dus mee op?

Lees meer »

Belastingdienst en witwassen, ongebruikelijke transacties

Het witwassen van geld en ongebruikelijke geldtransacties komen regelmatig voor in ons land. Het gaat vaak om crimineel geld of stortingen om zwart geld wit te wassen. Om hier iets aan te doen bestaat de Wet Melding Ongebruikelijke Transacties, MOT. Maar de controle van de belastingdienst gaat inmiddels veel verder: elke contante betaling vanaf € 10.000 moet worden gescreend. De FIOD is niet de enige die u in de gaten houdt. Oppassen dus met het witwassen van geld, zowel bij meubelaankopen, een huis, een auto, goudhandelaren. Een winkelier had voor 250.000 euro aan meubels contant afgerekend en zoiets valt op.

Lees meer »

Nieuw belastingstelsel 2017-2018 en belastingverlaging 2016?

Een nieuw belastingstelsel in 2017 en 2018, maar eerst een belastingverlaging in 2016? Hoe zien deze belastingherziening, belastingwijziging en belastingverlaging eruit? Wat merkt u ervan in 2016, 2017 en 2018? Hoe pakt bijvoorbeeld de belastingverlaging voor uw koopkracht uit? Niet alleen de inkomstenbelasting verandert, maar ook de autobelasting wijzigt voor de zakelijke rijder. Maar dat is waarschijnlijk niet alles. Er kan nog veel meer veranderen, denk aan een verhoging van de btw en een aanpassing van de toeslagen van de Belastingdienst. Vooral de middeninkomens en hoge inkomen kunnen profiteren.

Lees meer »

Nieuwe bijtelling auto 2019

De bijtelling voor een auto in 2019 verloopt volgens nieuwe regels, een nieuw stelsel. De grootste verandering van deze autobelasting is de aanpassing van het tarief voor de volledig elektrische auto die duurder is dan 50.000 euro, waaronder de Tesla. Zeg maar de nul-emissie auto's met batterij. Voor wie elektrisch rijdt kan dit in 2019 een fors hogere autotaks betekenen, voor de Belastingdienst is dit nieuwe stelsel van autobelastingen de manier om het belastingstelsel te vereenvoudigen en stabieler te maken. In 2019 geldt voor een nieuwe plug-in auto een bijtellingspercentage van 22 procent. De bijtelling wordt minder afhankelijk van de co2 uitstoot van uw auto in 2019.

Lees meer »


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.